گرامیداشت زادروز فرخنده حضرت زینب سلام الله علیها بانوی صلابت ایمان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، گرامیداشت زادروز فرخنده حضرت زینب سلام الله علیها در روز دوشنبه 29 آبانماه 1402 در پردیس سید خندان با حضورمیهمانانی از جمله دکتر فاطمه محمد بیگی عضو کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی، مهندس پوراندخت نرگسی، مهندس مهنوش معتمدی آذر و جمعی از مسئولان دانشگاه برگزار شد.

 

در ابتدای برنامه، دکتر شاهانی رئیس دانشگاه ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از برگزار کنندگان مراسم، نسبت به ساحت مقدس حضرت زینب سلام‌الله‌علیها ابراز ارادت نموده و گفت:

ایشان ویژگیهای شخصیتی خاصی داشته اند که اگر درست تبیین شود یقین دارم همه جوانان به ایشان علاقه‌مند میشوند.

دکتر شاهانی با بیان خاطره‌ای از دوران تدریس و ایام‌ محرم که خطبه ایشان را برای دانشجویان خوانده بود گفت: بعدها دانشجویان دختر خوابگاهی نسبت به قرائت آن خطبه از بنده بعنوان معلم تقدیر کردند.

ای کاش شرایطی پیش آید که شخصیتهای بانوان مطرح اسلام در دانشگاه در برنامه‌هایی وزین به درستی تبیین شود.

رئیس دانشگاه با بیان روایات متعددی از اهل بیت و منقولاتی از منابع معتبر تاریخی به 7 شاخصه‌‌ی ویژه حضرت زینب اشاره نمود:

1- علم و فهم

2- صبر

3- تقوا

4- جنبه مدیریتی و مهارت ایشان در این حوزه

5- شجاعت

6- فصاحت و بلاغت در خطابه و بیان

7- توانا در تبدیل تهدید به فرصت

شاهانی در ادامه گفت: انقلاب ما از این شاخصه‌های حضرت زینب درسهای بسیاری گرفت و با اتفاقات اخیر می‌بینیم که آن عظمت انقلاب که به نظر من از حضرت زینب اخذ شده هر روز بیش از پیش منتشر و نمایان میشود.

وی در بخش دوم صحبت های خود گفت: به نظرم بد نیست با توجه به حضور نماینده محترم مجلس، بنده هم کمی در این راستا از نگاه علم و فناوری صحبت کنم.

شاهانی گفت: بحث علم و فناوری اقتدار آور است، و اقتدار فعلی جمهوری اسلامی ماحصل همین تلاشهای علمی است و صد البته ما خواهان پیشرفت بیش از پیش هستیم. صادرات محصولات با فناوری بالای کشور ما زیر یک درصد است، بنابراین اگر ما دنبال تولید دانش بنیان باشیم به رشد اقتصادی کلان خواهیم رسید.

کاری که ما در دوران ریاست در این دانشگاه کرده ایم، بعنوان اولین دانشگاه مصوب کرده ایم‌ که معاونت علمی و فناوری در تمام دانشگاههای کشور راه بیاندازیم. ان‌شاءالله بزودی خبرهای بسیار خوبی خواهید شنید.

اگر خواهان اقتدار بیش از پیش در دنیا هستیم باید در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی و مرجعیت علمی بسیار بکوشیم تا به جهش مد نظر برسیم

ایشان خطاب به عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما در دانشگاه 3 رشته در راستای مهندسی پزشکی و مواد پزشکی داریم که در هر سه این رشته‌ها در مقاطع تحصیلی دانشجو میگیریم و فعال هستیم و فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده، از جمله آنها همکاری با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده، لذا بابت توسعه فعالیتها از شما تقاضا میکنم که به حمایت ما و امثال ما بیشتر بشتابید.

خانم دکتر فاطمه محمد بیگی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس کمیته سلامت الکترونیک‌ مجلس و عضو مجمع جهادگران کشور نیز ضمن تقدیر از برگزارکنندگان مراسم و تبریک میلاد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها گفت: اگر انقلاب ما اینجاست و ما به اینجا رسیده‌ایم به برکت حرکت حضرت زینب است و امروز ما صبر و استقامت زینبی را در فلسطین و غزه میبینیم.

 

ایشان با اشاره به ماجرای بنی اسرائیل گفت: قطعا امروز این صهیونیست‌ها هستند که در رود خشم ملت فلسطین غرق خواهند شد.

خانم دکتر محمد بیگی با موضوع "تعالی و رشد عامی وفرهنگی و اجتماعی زنان در پرتو انقلاب اسلامی" سخنان خود را آغاز کرد و با اشاره به بیانات رهبر گرامی انقلاب با عنوان "زنان آگاه، الگوی زن مسلمان را نشان دهند"، گفت: زن مسلمان زنی است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگی خود را، ظرافتها و لطافتهای خود را حفظ کند و هم از حق خود دفاع می کند، هم در میدان معنویت و علم و تحقق و تقرب به خدا پیشروی می کند.

دو قسمت در سخنان ایشان تبیین شد که در مورد پیشینه اجتماعی زنان ایرانی گفت: در دوران باستان هرگز زن ایرانی را خارج از پوشش و عفت نمیبینید و آثار باقیمانده از آن دوران مستند عرایض بنده است. حتی 2000 سال قبل حق نفقه و شیردهی در ایران ما بوده که کاملا منطبق با مکتب عقلانی اسلام است و در قرآن نیز به آن اشاره شده. باید نگاهی به زن قبل از انقلاب و بعد آن کنیم در دوران قاجار تا انقلاب غرب زدگی زنان و افول شخصیتی ایشان را شاهدیم اما پس از انقلاب با معجزه مواجه هستیم و شاهد شکوفایی جایگاه زن هستیم. نگاه قبل از انقلاب به زن یک نگاه ابزاری و تلذذ بوده که بنده اسناد آن را از باب حیا در برابر دیدگان شما قرار نمیدهم، نگرشی بد به زن تا جایی که زن یک‌ موجود ضعیف تعریف شده، از آن سو زن پس از انقلاب تغییری اساسی داشت و به نقطه عطف شکوفایی اجتماعی خود رسید.

ایشان از نگاه امام خمینی (ره) به زن به 7 موضوع اشاره نمود و هر یک را توضیحی مختصر با استناد به سخنان و سیره امام ارائه داد:

- بعد انسانی

- بعد تحصیل علم

- بعد اجتماعی

- بعد سیاسی

- بعد فرهنگی

- بعد خانوادگی

- نقش زنان در معنویت جامعه

ایشان در ادامه گفت: مهمترین شاخصه معنویت و دینداری در دوران حال، اطاعت از امام عادل و ولایت فقیه بوده است. زن مسلمان در خانواده ولایت همسر را میپذیرد و در جامعه نیز ولایت فقیه را، و این باعث می شود در کنار رفتار با محبت و عاشقانه که خانواده و اجتماع باید با زن داشته باشند، حفظ اقتدار خانواده و جامعه تضمین شود.

دکتر محمد بیگی در مور نقش زنان در پیشرفت علمی و تکنولوژی به موارد زیر اشاره نمود:

- تحصیلات بانوان

- در عرصه‌های اجتماعی

- در عرصه‌های سلامت

- ورزش

- سیاسی و بین‌الملل

- سلامت اخلاقی جامعه (عفاف و حجاب)

امروز دوران حمکرانی زنان آغاز شده است، نوع سبک زندگی ایرانی اسلامی در نحوه حمکرانی زنان نقش ایفا خواهد کرد. در حوزه حکمرانی زنان به نکات مهمی از جمله موارد زیر اشاره نمود:

- سبک‌ زندگی ایرانی اسلامی

- اصلاح قوانین

- توطئه‌های غرب

- مقابله با فمنیسم

- پروژه فروپاشی نظام

- پروژه فروپاشی قانونی نظام

- جنگ جمعیتی و...

ایشان در ادامه به حقوق قانونی زنان اشاره نمود و به اهمیت جمهوری اسلامی به حقوق زنان اشاره کرد. ما باید زنانمان را تقویت کنیم تا جامعه را تقویت کنیم.

با اشاره به کلام رهبری گفت: هویت ملی به وسیله مادرها منتقل میشود.

همینطور با اشاره به ازدواج‌هایی که در این شرایط در غزه اتفاق می‌افتد به حکمرانی زنان در این دوران اشاره نمود

ایشان در نهایت چند کتاب را نیز با عناوین "جنگ علیه خانواده"، "عفاف جاودانه خواهی لذت"، "صعود چهل ساله" معرفی نمود و توصیه به مطالعه دقیق کرد.

در ادامه نیز سرکار خانم مهندس پوراندخت نرگسی و مهندس مهنوش معتمدی آذر با بیان خاطراتی شیرین از دوران تحصیل و سالها خدمت خود صحبت کردند که بزودی کلیپ تصویری صحبت‌های ایشان منتشر خواهد شد.

 

در پایان مراسم از خدمات سالهای متمادی این دو عزیز تقدیر به عمل‌ آمد.

 
تاریخ:
1402/08/29
تعداد بازدید:
2922
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الكترونيكي شما
شماره تلفن
توضيحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
كد امنيت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي ميباشد.